Blogi

A niin kuin automaatio

Markkinoinnin automaation pääasiallisena tehtävänä on vapauttaa ihmisten resursseja muihin tehtäviin. Se on nykyhetken asiakasviestintään sunniteltu linjasto, jonka avulla viestinnän räätälöinti on vaivatonta.


Kuvittele autojen valmistuk­seen suunniteltu linjasto.

Näetkö kaiken keskellä kulkevan kumipäällysteisen hihnan, ja sen ympärille kerääntyneet öljyiset mekaanikot haalareissaan? Ne, jotka operoivat kirurgisella tarkkuudella jokaisen ohikulkevan auton yksittäisen tarpeen, juuri oikeaan aikaan ja vaihe kerrallaan?

Näin Henry Ford mullisti autoteollisuuden. Hän vähensi yhden auton kasaamiseen käytettävän ajan 12 tunnista reiluun puoleentoista tuntiin. Se on muuten aika hemmetin paljon se!

Olisihan se kätevää, jos mekin voisimme mullistaa manuaaliset asiakasviestinnän työvaiheet samanlaisella, automaagisella ja kellontarkalla linjastolla. Kohdata käyttäjämme juuri sinä oikeana hetkenä, oikeassa paikassa ja vielä oikean sisällön kanssa.

Moderni viestintälinjasto

Ihmisinä olemme usein myöhässä joka paikasta, olipa siten kyseessä palaveri, hammaslääkäriaika tai kotona odottava ruoka-aika. Meillä on aina kiire erilaisten asioiden kanssa, ja se mitä tarvitsimme eilen voi olla tänään jo myöhäistä.

Sama pätee asiakasviestintään ja hyödykkeiden tarjoamiseen. Älä siis ole myöhässä.

Kohtaa käyttäjäsi oikeaan aikaan oikeassa kanavassa, mutta ennen kaikkea tarjoamalla heille oikeanlaista sisältöä – materiaalia, joka puhuu hyödyn kieltä. Markkinoinnin automaatio on asiakasviestintään suunniteltu linjasto, jonka tehtävänä on muun muassa räätälöidä viestintää ja vapauttaa ihmisten resursseja muihin tehtäviin.

Asiakkaina kuljemme abstraktin asiakaspolun läpi (yleensä aika rivakasti) ja vastaanotamme erilaisten digitaalisten järjestelmien toimittamia, kiinnostusta herättäviä tiedon murusia, joiden sisältö riippuu siitä, missä kohtaa kyseistä polkua kulloinkin olemme. Ford ei sijoitellut öljyisiä mekaanikkoja pitkin itsekseen rullaavaa hihnaa ja olettanut, että asiat maagisesti järjestyisivät. Sen sijaan hän suunnitteli innovaatiotaan vuosia, ja lopulta palasteli Model T:n valmistusprosessiin 84:ään eri vaiheeseen. Jokaiseen vaiheeseen koulutettiin kyseisen vaiheen osaava mekaanikko.

Myös asiakasviestintään tarkoitettu linjasto vaatii toimiakseen oman suunnittelunsa.

Pareton periaate tai jotain

Markkinoinnin automaation suunnittelussa on hyvä noudattaa yksinkertaista nyrkkisääntöä: 80 % resursseista kuluu suunnitteluun: miksi, miten, millä sisällöllä ja missä asiakaspolun vaiheessa automaation halutaan toimivan. Loppu 20 % kuluu varsinaisen järjestelmän toteuttamiseen ja käyttöönottoon (eli koodarinysväröintiin, bittinikkarointiin, testaushässäköintiin ja muuhun säätöön). Suunnittelu voi pitää sisällään esimerkiksi seuraavia työvaiheita:

Toteuttaminen ja käyttöönotto sisältää… No, toteuttamisen ja käyttöönoton. Tähän tarvitaan teknisiä asiantuntijoita (eli koodarivelhoja).

Ja jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin kaikki tämä vaatii toimiakseen käyttäjiä hyödyttävän sisältöstrategian ja sen suunnitelman sekä käytännön toteutuksen. Nämä kaikki ovat teillä jo kunnossa, eikö vain? Kuka sitä nyt haluaisi lukea kumiveneiden kausihuolloista keskellä kuuminta sesonkia, kun pitäisi olla kaloja narraamassa!

Se yksi sormus heidät löytää, se yksi heitä hallitsee

”Mutta ei meidän käyttäjät ole somessa!”

Se voi hyvinkin pitää paikkansa, mutta markkinoinnin automaatiojärjestelmän yksi monista vahvuuksista onkin monikanavaisuus. Se hoitaa puolestasi uutiskirjeiden lähetyksen, somepostaukset ja tarjoilee visuaalisesti näyttävät ja sisältörikkaat verkkopalvelut. Toimintoihin sisältyy usein myös asiakkuuksien hallinta (CRM), jonka ympärille kaikki aiemmin mainitut toiminnot rakennetaan.

Järjestelmä seuraa myös käyttäjiesi mielenkiinnon kohteita ja toimenpiteitä (GDPR:ää unohtamatta). Käyttäjistä kerättyä tietoa käytetään CRM:ssä suunniteltujen triggereiden perusteella käyttäjien ryhmittelyyn ja pisteytykseen. Nämä taas muun muassa määrittävät käyttäjän asiakaspolun vaiheen, ja esimerkiksi seuraavaksi lähtevän uutiskirjeen sisällön.

Yllä mainittuihin järjestelmiin kuuluvat muun muassa HubSpot, ActiveCampaign, SalesForce ja Mautic.

Mutta mikä näistä sitten on se paras? Se riippunee paljon tarpeesta, mutta vuosien kokemuksen perusteella HubSpot kiikkuu kärkipaikalla todella useasti. Sen toiminnot ovat äärettömän monipuoliset ja tekninen valmius parasta A-ryhmää. HubSpotin ainoana heikkoutena on hinnoittelun epäselvyys, joka toisaalta kyllä tarkentuu, kunhan aikansa taistelee myyntiedustajan kanssa.

Mitä jos en osaa kaikkea?

Ystävä hyvä, ei sinun tarvitsekaan!

Markkinoinnin automaatiossa yhdistyvät muun muassa asiakkuuksien hallinta, markkinointiviestintä, myynti sekä käyttäjien tuki. Se on melkoinen määrä elämää helpottavia työkaluja.

Yksi ihminen, tai edes yritys, harvoin hallitsee jokaisen Internetin työkalupakista löytyvän työkalun. Sitä varten on olemassa kumppaneita ja ystäviä jotka auttavat sinua saavuttamaan aivan uusia bittiulottuvuuksia!

Sinä ymmärrät oman liiketoimintasi yksityiskohdat. Olet myös kartalla asiakkaittesi tarpeista, mielenkiinnon kohteista ja tekijöistä, jotka vaikuttavat niiden muutoksiin. Ja se riittää.

Miten tämä kaikki tuodaan teknisesti yhteen markkinoinnin automaatiojärjestelmän kanssa? Se vähän riippuu. Kerro meille asiakkaistasi, heidän kohtaamispisteistään ja siitä, mitä haluat heille kertoa.

Koodarinysväröinnin ja bitinpyörittämisen voit jättää meidän huoleksemme.

Olli Aapro ❤️

olli.aapro@roihuan.fi