Blogi

Verkkokaupan perustaminen – kauppa, joka kannattaa

Tietyn globaalin ilmiön (ei, me ei nyt sanota sitä tässä) myötä verkkokaupasta on tullut alati kasvava ilmiö, ja monella (kivijalka)kauppiaalla on mielessä verkkokaupan perustaminen. Meillä Roihuanilla on kokemusta erilaisten verkkokauppojen tekemisestä, ja ollaan pohdittu niiden olemusta useammaltakin kantilta.

Verkkokaupan tarve voi äkkiseltään tuntua yksinkertaiselta: “Tarvitsen simppelin ja helposti käytettävän verkkopalvelun, jossa voin myydä tuotteitani!” Tämä tarve voi kuitenkin pitää sisällään monia, itsestään selvänä pidettyjä yksityiskohtia, joita on hyvä pohtia ennen lopullisen verkkokauppa-alustan ja toteuttajan valintaa.

Perustukset kuntoon

Verkkokauppa-alustoja on kymmeniä. On kaupallisia järjestelmiä, kuten Clovershopia, Magentoa, Shopifyä ja Wixiä trikseillä. Sekaan mahtuu myös avoimia järjestelmiä, kuten osCommercea, WooCommercea ja kyllä, myös Magentoa.

Lisäksi on toki vielä erilaisten toimintojen, kuten lukuoikeuksien, myymiseen tarkoitettuja järjestelmiä, esimerkiksi Chargebee ja Zoho Subscribtions.

Miten näistä nyt sitten pitäisi valita? Ei hätää, me autetaan!

Miten haluat kauppasi toimivan?

Tämä on tärkein kysymys, eikä sitä missään tapauksessa saisi ohittaa tai sivuuttaa toteamuksella “no laitetaan ne perustoiminnallisuudet, kyllä niillä pärjätään”. Halutut toiminnallisuudet kertovat markkinointitoimiston suunnittelijoille mitä toimintoja, sisältöjä ja näkymiä heidän täytyy suunnitella. Sama määrittely myös kertoo verkkokaupan tekniselle toteuttajalle, miten kauppa kuuluu ohjelmoida.

Tarpeet voi kategorisoida suhteellisen turvallisesti kuuten eri alueeseen:

1. Varastonhallinta

Mikäli et tarvitse fyysistä myymälää, vaan ainoastaan verkossa toimivan kauppapaikan, voit huoletta ohittaa tämän vaiheen.

Kun jokin tuote on kaupan hyllyltä lopussa, monet järjestelmät tilaavat kyseistä tuotetta automaattisesti lisää. Hitusen työlästähän se olisi, jos tonnikalapurkkien määrää pitäisi käsin päivittää lähikaupan järjestelmään. Siksi on olemassa järjestelmiä, jotka hoitavat tämän ylläpidon automaattisesti. Yksinkertaistettuna: ostotapahtuma vähentää tuotteiden määrää, uusi tilaus ja sen skannaaminen lisää niitä.

Kun yhtälöön lisätään mukaan verkkokauppa, tulee luonnollisesti tarve integraatiolle, jossa ulkoisen järjestelmän tuotesaldoja vähennetään jokaisen verkkokaupassa tapahtuvan ostotapahtuman yhteydessä. Ilman tätä integraatiota määrät vähennettäisiin – kyllä – manuaalisesti. Samalla kasvaa inhimillisen virheen riski, joka taas voi johtaa tyhjiin hyllypaikkoihin myymälässä.

2. Maksurajapinnat

Asiakas on saanut lisättyä haluamansa tuotteet ostoskoriin, ja tilaus pitäisi maksaa.

Se, mitä maksutapoja verkkokaupassa tuetaan, ei ole aina itsestään selvää. Joku tukee ainoastaan luottokorttimaksuja, toinen pankkisiirtoja, kolmannelle kelpaa PayPalin tai MobilePayn kautta välitetty raha. Neljäs taho heiluttaa edessäsi laskulle ostamisen mahdollisuutta.

On tärkeää määrittää, mitä maksutapahtumia käyttäjille halutaan mahdollistaa. Tuo päätös voi vaikuttaa verkkokaupan järjestelmävalintaan sekä käyttökuluihin.

Käteviä palveluntarjoajia maksurajapinnoille ovat mm. Paytrail, Checkout ja Stripe.

3. Toimituspalvelut

Ostokset on tehty, maksukin suoritettu ja olisi aika postittaa toimitus maailmalle. Kuljetatko pehmustetun pahvilaatikon työpäivän päätteeksi itse postiin ja kirjaat käsin osoitekorttiin vastaanottajan tiedot, vai haluatko automatisoida kaiken mahdollisen työsi tehostamiseksi?

Mieti pakettitoimituspalveluita, niiden hintoja ja tee laskelmia: mikä on järkevää ja kustannustehokasta? Kannattaako integraatio pakettipalvelu.fi- tai Postin Postipaketti -tyyppiseen palveluun, vaiko polttoaineen hinta ja oman auton käyttökustannukset?

Vinkki: automatisointi maksaa, mutta ei sinun aikasikaan ilmaista ole. Autosta puhumattakaan.

4. Muut integraatiot

Moni verkkokauppa-alusta tarjoaa kattavan raportoinnin myyntituotoista ja konversioista, mutta se ei aina riitä.

Onko käytössäsi CRM kuten HubSpot jonka avulla seuraat palvelumyyntiä ja tahtoisit lukuihin mukaan aineellisen (ja / tai aineettoman) myynnin verkkokaupasta? Kaikki nämä ovat tehtävissä, mutta vaativat tarkan suunnitelman siitä, missä tilanteissa dataa ulkoisiin järjestelmiin viedään ja miten.

Mieti eri tilanteita verkkokaupassa: missä tilanteessa haluat päivittää asiakastietoja CRM:ssä ja miksi.

5. Tuotekatalogi

Verkkokaupan ytimessä ovat tuotteet (yllätys yllätys). Suunnittele tuotevalikoimasi huolellisesti. Ovatko tuotteesi yksinkertaisia joista ei löydy variaatioita, vai sisältävätkö ne tuotepaketteja jotka koostuvat useammasta tuotteesta ja niiden koko- tai värivariaatioista? Mitä tietoja tuotteesi sisältävät; kuvia, tekstiä, varastosaldotietoja, leimoja ja kissavideoita?

On myös hyvä pohtia tarvitseeko tuotekatalogisi luokittelua. Sen sijaan, että tekisit listauksen sadoista tuotteista, tee tuotteistasi löydettäviä luomalla tuoteryhmiä. Pohdi myös tuotehaun tarpeellisuutta.

6. Käyttäjähallinta

Tarvitsevatko asiakkaasi käyttäjätilin kauppaasi, vai hoituvatko ostotapahtumat rekisteröitymättä? Millaista tietoa haluat tarjota rekisteröityneille käyttäjille, ja miksi käyttäjien kannattaa / täytyy rekisteröityä ostaaksesi tuotteitasi?

Vinkki: Muista myös tietosuoja ja GDPR, sekä mahdollisuus käyttäjätilin poistamiseen!

Raha ratkaisee

Pohdi, kuinka paljon verkkokaupan perustaminen saa maksaa, ja paljonko olet valmis sijoittamaan myöhempiin kuukausikuluihin. Kullanarvoinen vinkki: ole laskelmissasi realistinen.

Keskustele budjetista avoimesti eri palveluntarjoajien kanssa, ja muista myös jakaa aiemmin miettimäsi tarpeet keskusteluiden yhteydessä. Ole liikkeellä avoimin mielin ja pyydä asiantuntijoiden näkökulmia budjettiin. Elä tyydy vain yhteen arvioon, vaan hae niitä useammalta palveluntarjoajalta. Eläkä niele pureksimatta, pyydä perusteluja.

Yhdestä vaihtoehdosta ei voi tehdä valintaa.

Toinen kullanarvoinen vinkki: tarkkaile myyjää keskustelun aikana. Onko hän tarjoamassa heti ratkaisua tai tuotetta, vai haluaako hän tietää teistä, tarpeistanne ja toiminnastanne enemmän? Tämä voi auttaa tunnistamaan sen, onko kyseinen toimija myyntihousut jalassa oleva Asiantuntija, vai janoaako hän asiakasymmärrystä, ja toimii asiakaslähtöisesti?

Ai niin, mekin tosiaan tehdään verkkokauppoja. Ollaan itse asiassa tehty useampia erilaisia. Laita siis viestiä, olemme mielellämme mukana yhtenä niistä palveluntarjoajista joita kartoitat. Mutta kerro ensin: miten toivot verkkokauppasi toimivan, ja miksi verkkokaupan perustaminen kiinnostaa?

Olli Aapro ❤️

olli.aapro@roihuan.fi