Blogi

Verkostolähtöinen liiketoiminta ja muita sanamonstereita

Yrityksesi toimiala – mitä kaikkia erilaisia palveluita, rooleja ja työvaiheita se pitää sisällään?

Asiakkaasi tarpeet – mitä edellä mainituista asiakkaasi tarvitsee?

Yrityksesi osaaminen – mihin kaikkiin asiakkaasi tarpeisiin pystytte vastaamaan? Ja ehkä vielä tärkeämpi pohdinta: mihin ette? Ole rehellinen!

Kaikkien alojen asiantuntija palveluksessasi

Otetaan esimerkkitapaukseksi markkinointi ja mainonta. Siinäpä toimiala, jonka kokonaisvaltaiseen hallitsemiseen täytyisi lukea ja opiskella lukemattomia päiviä ja öitä, vuosien ajan. Samalla tulisi haalia työkokemusta ja olla aina kärryillä tuoreimmista trendeistä ja työkaluista.

Avataan toimialaa asiasanoilla:

Markkinointistrategia / Markkinointisuunnitelma / Kohderyhmäanalyysi / Markkinointiviestintä / Digitaalinen markkinointi & mainonta / Printtimainonta / Mediasuunnittelu / Konseptointi / Graafinen suunnittelu / Mediatuotanto / Tekstisuunnittelu / Monikanavasuunnittelu / Ohjelmistokehitys / Valokuvaus / ja näitähän piisaa.

Puuh! Melkoinen lista, joka kuitenkin käsittelee vasta ylätason nimikkeitä, sisältöä ja termejä. Saattaa herätä kysymys: osaako jokin yksittäinen yritys toimittaa kaiken tuon? Joidenkin yritysten tarjoamat palvelut voivat kyllä kattaa suurimman osan heidän asiakaskohderyhmänsä tarpeista. Se on mahtava ja kunnioitettava saavutus, joka on pitkäjänteisen ja suunnitelmallisen kehitystyön tulosta, onnittelen heitä siitä!

Sen sijaan useat, varsinkin nuoremmat yritykset turvautuvat yhteistyökumppaneihin – ystäviin – parantaakseen uskottavuuttaan, jotta voisivat yhdessä, liittouman lailla, tarjota kokonaisvaltaisempia ratkaisuja asiakkailleen. Näin mekin Roihuanilla toimimme.

Kaikkea ei tarvitse siis hallita yksin, eikä siihen pystykään, vaikka kuinka tahtoisi. Jokapaikanhöylien sijaan kaivataan siis hyviä yhteistyökumppanuuksia. Kuinka niitä rakennetaan? Tarkoitukseni ei ole opettaa sinulle vuorovaikutustaitoja tai viestinnän keinoja. Ne sinä jo osaat. Haluan muistuttaa, että tarvitset vain avoimen mielen, hieman tunneälyä ja uskoa itseesi – ja nämäkin taitaa jo olla plakkarissa?

1. Kartoita vaihtoehtoja ja kontaktoi

Kumppaniehdokkaita kohtaat parhaiten muun muassa somessa ja webinaareissa – ja kun tilanne sen taas sallii, messuilla ja seminaareissa. Voit myös olla viestinnässäsi avoin ja keskustella tarpeista kollegoiden kanssa, tai vaikkapa heittää LinkedIniin päivityksen: Hei, nyt on paha. Me tarvittas jeesiä!

Saatat yllättyä, kuinka moni tarjoutuu auttamaan.

2. Ole rehellinen ja avoin

Yhteistyökumppaneiden kanssa keskustellessa kannattaa ajatella muutakin kuin omaa taloudellista etua. En suosittele olettamaan saavasi – tai antavasi – mitään ”pro tippiä” suurempaa ilmaiseksi. Mikähän se tähän liittyvä sanonta olikaan… Jotain lounaista ja niiden hinnoista?

Ajattele sen sijaan potentiaalista asiakastasi. Ajattele yhteistyökumppaniasi. Keskustele avoimesti ja rehellisesti tarpeistasi. Niistä tarpeista, joita olet kohdannut asiakkaidesi kanssa, ja joiden ratkaisemiseksi etsit kumppania rinnallesi. Ole valmis keskustelemaan työtavoista kumppaniehdokkaan kanssa, kantasi perustellen. Valitse näkökulmaksi teidän kaikkien etu, mutta terävimmäksi kärjeksi asiakkaan etu.

Muista, että yhteistyöhön ei ole myöskään pakko ryhtyä, jos henkilökemiat ja näkemykset eivät vaan kohtaa. Tämä koskee kaikkia osapuolia, eikä siinä ei ole mitään hävettävää. Mutta pidä mielessä myös se, että yrittänyttä ei laiteta.

3. Sovi pelisäännöt

Ole ennakkoluuloton, älä naiivi. Turvaa teidän kaikkien selustat yhteistyö- ja salassapitosopimuksilla, vaikka se tuntuisi lupaavan yhteistyön alkaessa hätävarjelun liioittelulta. Sopimuksia ohjaavana tekijänä tulee olla se lopputulos, johon te kaikki osapuolet pyritte.

Muista myös kunnioitus ja toisen arvostus. Sopimuksien tulee tarjota kaikille niihin kuuluville osapuolille mielenrauha siitä, että homma pysyy reiluna ja pelisäännöt kaikille samoina. Voit myös aina halutessasi käyttää lakiasiantuntijoiden palvelua sopimuksien läpikäymiseen.

4. Kehitä, mittaa ja paranna yhteistyötäsi

Maailmassa on lukemattomia yrityksiä, jotka tarjoavat kumppanuusohjelmia, toinen toistaan tehokkaampia prosesseja ja universumin laadukkaimpia lopputuloksia.

Panosta siis yhteistyöhön: kehittäkää ja mitatkaa työtapoja yhdessä ja parantakaa niitä asiakaspalautteiden pohjalta. Kritiikin osuessa huoneen perällä olevaan tuulettimeen, älkää osoitelko sormella toisianne, vaan keskustelkaa rakentavasti. Panostakaa yhteiseen asiakaskokemukseen, ja muistakaa, että myös yhteistyökumppani on asiakas. Suosittelen lämpimästi hampurilaispalaute-konseptia. Kokeilkaa sitä.

Määrä vai laatu?

Aito ja luottamukseen pohjautuva yhteistyö on avain laadukkaaseen lopputulokseen asiakkaan edun tavoittelemisessa – siinä kultaisessa asiakaskokemuksessa.  Se on jännä juttu. Se voi johtua säästyneestä ajasta, kun toimintamallit ovat kunnossa. Tai yksinkertaisesti onnellisista ihmisistä, jotka nauttivat työskentelystä yhdessä, liittoumana, suuremman hyvän puolesta.

Kuten taisin jo tunnustaa, emme täällä Roihuanillakaan osaa kaikkea. Eikä ole tarkoituskaan! Niihin asioihin, joita emme osaa, pyydämme apua. Luotamme kumppaneidemme osaamiseen ja siihen, että he tietävät parhaan ratkaisun tarpeeseen, jonka heille esitämme.

Olemme myös hyvin hyvin vaativia. Panostamme asiakaskokemukseen, suoraviivaiseen kommunikaatioon sekä avoimeen dialogiin ja luomme saumatonta yhteistyötä, ilman turhanpäiväisiä siiloja. Mitä vähemmän puhelimia on välissämme, sitä pienempi on riski niiden hajoamiseen. Byrokraattisia toimintatapoja heitämme kinttaalla.

Seuraavat stepit

Millainen yhteistyö tekisit sinut onnelliseksi? Minkä osa-alueiden osaamista liiketoimintasi kehittäminen kaipaa? Kenen kanssa kumppanuudesta kannattaisi lähteä porisemaan?

Vastasitko muuten kirjoituksen alussa esittämiini kysymyksiin? Hyvä. Omaa ”puutelistaasi” tutkailtuasi voit parantaa kilpailukykyäsi olennaisesti. Hyödynnä verkostoja ja rakenna kumppanuuksia, joiden avulla asiakkaasi saa kaikki tarvitsemansa palvelut.

Vain ensihoitohenkilökunta hakee sinut kotoa.

Olli Aapro ❤️

olli.aapro@roihuan.fi