Blogi

Kaaosta digitaalisessa näyteikkunassa

Digimarkkinoinnin toteuttaminen vaatii kaaoksen ja informaation hallintaa, sekä selkeää roolitusta oikeilla työkaluilla.

Verkkosivusto. Tuo murheenkryyni monelle aloittavalle ja jo pitempään toimineelle yritykselle: kuka tekee? Sellainenhan pitäisi kuitenkin olla, visuaalisesti näyttävä ja sisältö tarkkaan mietittynä. Tone of voice, kohderyhmät, kuvat, videot ja tekstit.

Projektikokoonpanoon voi kuulua parhaimmillaan tusinan verran ihmisiä, ellei enemmänkin. Lopputuloksen pitäisi miellyttää jokaisen osallistujan silmää, sekä vastata kysymykseen: ”miltä tämä meidän yritys näyttää?” Se vasta onkin vaikeaa, jos alun pitäen ei ole määritelty että mikäs meidän identiteetti nyt onkaan. Hieman happamana kirsikkana vielä mainittakoon, että koko palettiin kuluu resursseja – aikaa ja rahaa.

Perustukset kuntoon

Verkkosivuston yksi tärkeimmistä tehtävistä on toimia käyntikorttina potentiaalisen asiakkaan ja yrityksen välillä. Se on vähimmäisvaatimus josta on hyvä lähteä liikkeelle. Lisäksi voi kertoa mahdollisista palveluista tai tuotteista joita yritys tarjoaa. Se olisi omiaan tukemaan kertomusta yrityksen toiminnasta. Blogit, vlogit ja kuvagalleriat sosiaalisen median syötteineen ovat plussaa, herkkua kakun päälle, sisältömarkkinointia.

Älkää ymmärtäkö väärin. Myös ne plussaa olevat asiat ovat tärkeitä kun yritys haluaa erottua joukosta, saada äänensä kuuluviin ja sanansa eetteriin mm. sosiaalisen median välityksellä. Perusasioiden tulisi silti olla ensin kunnossa.

Tehdäänkö itse vai ei?

Kysymys on lopulta erittäin yksinkertainen ja siihen löytyy myös helppo tapa vastata, kun sitä hieman palastelee.

Jos vastasit yhteenkään kohtaan ei, ehkä tai en tiedä, niin vastaus on selkeä: ulkopuolisen avun (mainostoimistot, digitoimistot, viestintätoimistot) käyttäminen on järkevää ja perusteltua. Lopputulos on laadukkaampi kuin itse toteutettuna, ja omia hiuksia ei tarvitse repiä päälaelta kun yritetään tehdä päätöstä otsikoiden kirjoitusasusta. Oikeat työt oikeille ihmisille.

Hintakeskustelu ei ole pahasta

Sinun työ maksaa, minun työ maksaa. Meidän kaikkien työaika maksaa. Laatukin maksaa. Ne ovat asioita jotka pitävät talouden rattaat liikeellä.

Työ maksaa, ja hyvää ei saa halvalla.
Hyvää ei saa halvalla

Hinnoista ja kuluista on olemassa monia kirjoituksia. Viimeisimpänä vastaan tulleena esimerkiksi Digimogulin kanta aiheesta, jossa on pääpiirteissään hyvää kirjoitusta verkkosivustojen toteutuksesta WordPress-sisällönhallintajärjestelmää käyttäen. Artikkeli toimii kohtuullisena ohjenuorana jonka avulla voi hahmottaa toteutustapojen kulurakenteita. Keinoja toteutukselle on yhtä monta kuin on toteuttajaa ja kulujen suuruudet selviävät parhaiten kysymällä ja tarjouspyynnöillä, josta kirjoitan lisää myöhempänä ajankohtana.

Ehdotamme, että ulkoiselle asiantuntijalle kerrotaan ajateltu budjetti rehellisesti. Tällöin budjetin rajoissa on helpompi miettiä tarpeeseen räätälöity ratkaisu. Suhteellisen yksinkertaista, vai mitä?

Kliseisellä taloviittauksella selitettynä: budjettiraamien asettaminen helpottaa huomattavasti oman asunnon varustelutason suunnittelua.

Alla lista muutamista laadukkaista, kokemusta omaavista, mm. Oulussa toimivista markkinoinnin ja mainonnan toteuttajista:

Tehtiin itse, eikä säästetty

Projekti kesti ajallisesti yli neljä kuukautta. Kyllä, luit oikein. Se on kohtuuttoman paljon tämän kokoluokan sivustossa. Jälkikäteen ajateltuna olisi ollut järkevää toteuttaa sen osa-alueita – käytännössä kaikki paitsi tekninen suunnittelu ja sen toteutus – ulkopuolisia asiantuntijoita käyttäen. Syyt ovat aika selkeät.

1. Projektihallinta ja aikatauluissa pysyminen oli haasteellista muiden asiakastöiden ohessa.

Asetamme asiakastyöt aina sisäisien töiden edelle. Tietenkin. Liiketoiminnan pohjautuessa asiantuntijapalveluiden tuottamiseen, aikaa jää vähemmän sisäisten projektien toteuttamiselle. Ajalliset resurssimme menevät parempaan käyttöön asiakastöissä. Sen osaamme parhaiten.

2. Asioiden hyväksymiseen ei ollut selkeää prosessia

Ymmärrämme prosessien merkityksen ja niiden loiston koko kauneudessaan, mutta vanha sanonta on osuva: ”Suutarin lapsella ei ole kenkiä”. Sisäiset projektit, kuten verkkosivuston uudistus, eivät tunnu asiakastyöltä jossa toimimme aina ryhdikkäästi ja dialogin kautta. Sen sijaan keskustelut mielipiteineen toimivat monesti perusteluina päätöksenteossa ja todelliset liiketoiminnan näkökulmat jäävät paitsioon. Kun halutaan asiallisia vastauksia, ulkopuolinen taho on useasti se joka kykenee kysymään oikeat kysymykset rohkeasti. Esimerkiksi:

3. Asiantuntijuuden puuttuminen visuaalisessa ja sisällöllisessä tuotannossa

Olemme ohjelmistokehittäjiä ja ymmärrämme käytettävyyden, sisällön, visuaalisuuden sekä sisältökoreografian merkityksen. Se ei tarkoita, että kykenisimme sitä suunnittelemaan itsenäisesti. Tämä on tärkeä asia sanoa itselleen ääneen ja rehellisesti. Osaamattomuus ei ole väärin. Sen kieltäminen on.

Syyt itsenäiseen toteuttamiseen

Tiesimme, että kykenemme toteuttamaan verkkosivuston tekniikan tehokkaasti, modernisti ja tulevaisuuden tuulet kestäen. Lukijan ei esimerkiksi tarvitse huokailla hitautta tämänkään artikkelin latauksen aikana:

Nopeustestin tuloksia: roihuan.fi
Tarkempi erittely nopeustestin tuloksista: roihuan.fi

Tiedostimme pystyvämme suunnittelemaan verkkosivuston sekä sisällöllisesti, että visuaalisesti tyydyttäväksi. Se on tyhjää parempi ja riittää mainiosti alkuun. Sen lisäksi olemme saaneet ulkopuolista apua tekstien oikolukemiseen.

Aina voi ja pitää parantaa

Asioita voi aina parantaa jos ei ole tyytyvänen omaan, tai kenen tahansa muun toteutukseen. Eikä koskaan ole liian myöhäistä ulkoistaa asioita joihin itsellä tai toisella ei riitä osaaminen. Siinä ei ole mitään pahaa. Itse kasattua toteutusta – tässä tapauksessa verkkosivustoa – ei myöskään kannata ottaa henkilökohtaisesti. Sen tehtävä on toimia liiketoimintaa edistävänä työkaluna, ei henkilökohtaisena referenssinä.

Tämänkin kokemuksen turvin suosittelemme, että istutte matkustajan paikalla digimarkkinnoinnin konseptoinnin luotijunassa ja katsotte kuinka ammattilaiset ovat puikoissa – koko matkan ajan. Niin teemme mekin jo lähitulevaisuudessa.

Silti yhtä emme vaihda: koodaamme itse. Nyt ja tulevaisuudessa.

Olli Aapro ❤️

olli.aapro@roihuan.fi